Live from Web 2.0 Expo – Tim O’Reilly’s speech

dottavi —  6 November 2007 — 2 Comments

Keynote Tim Thanks to Ulrike Reinhard, blogger and producer on Who is Who, here at the bottom you can find the podcast of the keynote speech that Tim O’Reilly addressed to the public yesterday night. Following you can find my personal notes.

To say it in few words, Tim spoke passionately about "doing things well". From the beginning of the hardware assembly, to his Make Magazine and Burning Man (photo), up to the foreseeable innovations of Web 2.0, Tim really overcharged the audience with his strength and arguments. "Don’t think about the software, think what data are you going to manage" has been his first raccomendation, and this is crucial, because "If you don’t have a strategy for self-improving the data, you’re not a Web 2.0 company". But if data analysis is a usual aspect for any business, the kind of observations you can collect with a Web 2.0 approach is of a higher level – usage pattern, automatic profiling and the whole, up to behavioural targeting.

Tim O'Reilly and the image of the Apple 1 - in wood :) But this is only the foundation of what can be built, even on top of the actual Web 2.0 applications, that need to be better built. Perspectives are amazing: "sensors" are the next cool thing, from the software ones – he made the example of Last.fm’s plug-in, that learns your habit without asking you to declare preferences – to the hardware. "Integration" seems to be his keyword, even if never pronounced, and he suggested to study better how Apple’s iTunes is designed, saying that "it is one of the best 2.0 applications ever", to understand the model.

This is now: Web 2.0 is building from the already know experiences up, because "Web 2.0 naturally goes towards consolidation and aggregation", and in this the "big guys" has a growing force. But innovation and good design still gives us the chance to answer.

Here Tim’s photos, here my other shots about Web 2.0 Expo, here all the photos about the event.

dottavi

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Journalist, Blogger, Entrepreneur, Advisor. Writing about tech, culture and society since 1991. Formerly contributor at Forbes, Co-founder Blomming.com. Now Partner at Fashion Technology Accelerator.
2 comments
alberto
alberto

mah, anche qui, non vorrei essermela presa per poco. altre posizioni perplesse e contrarie alle mia quella di mafe e alessio jacona (con mafe scambiato rapidamente a voce, con alessio verrà fuori un link)io però resto dell'idea: il tema posto da o'reilly è "basi dati che migliorano se stesse perché *imparano dal comportamento* dell'utenza, non dall'intelligenza collettiva volontaria", per remixare una tua frase. è la differenza tra l'atteggiamento proattivo che hai in facebook / myspace / delicious etc e quello invece che hai con last.fm. per questo lui parla di "sensori" quindi non è a livello di contenuti / software, bensì a un livello più basso: si tratta di applicare il modello adsense su scala più grande, con software che ti fanno delle proposte sulla base dei tuoi comportamenti pregressidipende da cosa si intende per "dato" :)

Alberto Cottica
Alberto Cottica

Hmmm. Ottimo oratore, ma le cose che dice non sono molto di più che buon senso: al centro dei modelli di business interessanti stanno basi dati che migliorano se stesse perché attingono all'intelligenza collettiva dell'utenza. Vero, ma forse non c'era bisogno di un guru per scoprirlo, bastava leggere qualche buon libro - compreso il tuo, Alberto. L'unica cosa veramente guruesca del discorso è la previsione dello scenario "chi vince piglia tutto", che mi sembra piuttosto fragile, basata com'è su un'applicazione meccanica della legge di Metcalfe, come se non ci fossero forze storiche che a questa legge si contrappongono, cambi di paradigma à la Dosi ecc.. Sono le classiche previsioni fatte apposta per essere rimangiate tempo due anni. Dura essere un guru in queste cose! Voto: sotto la sufficienza. Sono troppo duro?